دروغ سیزده یا April Fools پدیده ای کهن و جهان گیر است. در این روز هر کسی تلاش می کند که با سر هم کردن خبری جالب دیگران را فریب دهد. گاهی این دروغ ها بامزه و گاهی هم رنجش آورند. البته اگر هر دو طرف به این فرهنگ خو داشته باشند رنجشی در کار نخواهد بود.

امروز سایت معروف یوتیوب وب سایت خود را واژگون عرضه کرده بود.

گروه کوهنوردان هیمالیا( نروژ) در وب سایت اشان گزارشی ویدیویی گذاشته بودند که بسیاری را فریب داد. در این گزارش که از سوی خبرنگار ژاپنی نقل می شد، خبر از آدم برفی هیولانمایی داده می شود که این گروه کوهنوردی را مورد حمله قرار داده است.

وب سایت نروژی « صفحه شما» خبری منتشر کرد مبنا بر این که از امروز فیس بوک عکس های شما را به قیمت یک دلار به هر کسی که درخواست کند، می فروشد. خیلی ها این دروغ را باور کرده و با تلفن های متعدد درباره چگونگی این کار غیر قانونی فیس بوک آنها را مورد پرسش قرار داده بودند.

تلویزیون دولتی نروژ اعلام کرد : از امروز تمام کسانی که قصد خروج از کشور را دارند و با خود لپ تاپ حمل می کنند باید زودتر به فرودگاه بروند، چون تمام کامپیوترهایی که از کنترل فرودگاه می گذرند برای یافتن فایل های غیر قانونی اسکن خواهند شد. خبری که کک توی تنبان هر لپ تاپ داری می اندازد.

از جالب ترین دروغ های سیزده ای که این چند ساله در نروژ شنیده ام این بود که فروشگاه زنجیره ای مشروبات الکلی( در انحصار دولت ) اعلام کرد: امروز به مردم مشروب مجانی می دهیم. ملت از خدا بی خبر عرق خور هم با سبد و کیسه و زنبیل و هرچی دم دست داشتند به این فروشگاه ها هجوم آوردند اما با در بسته مواجه شدند.

از بهترین دروغ های سیزده تاریخ خبر بی.بی.سی در سال 1957 است. در آن سال بی.بی.سی گزارش داده بود که امسال به علت هوا و جو مناسب محصولات ماکارونی رشد زیادی داشته و دهقانان سویسی در برداشت محصول رکورد شکسته اند. در عکس ضمیمه خبر چند زن سویسی را در حال چیدن ماکارونی از درخت نشان می داد(ویدیو از ثانیه چهل به بعد). البته ملت هم باور کرده بودند.

بهترین دروغ های سیزده را ببینید.

1 Comment:

  1. عمو اروند said...
    جالب بود! پس جوکهایی که سوئدی‌ها در مورد نروژی‌‌ها می‌گویند زیاد هم بی‌ربط نیست!
    به این نوشته در بلاگ نیوز لینک داده شد.

Post a Comment




 

این جا | @