ویدیوی کشته شدن ندا در کنار پدرش به نماد جنبش سیاسی مردم ایران در جهان تبدیل شده.

پروفسور برنت هاگتوت از انستیتوی دانش سیاسی در دانشگاه اسلو می گوید: به طور کلی می توان گفت که جنبش های سیاسی به چنین شهدایی نیاز دارد. به ویژه زمانی که زیر فشار زیاد قرار دارند.

او در پاسخ این پرسش که:  آیا ندا می تواند نقش تعیین کننده ای در سمت گیری این بحران ایفا کند؟ می گوید: به هر حال می توان گمان زد که این کار انجام خواهد گرفت. ما تصویر مرگ ندا رو داریم. هیچ چیزی قدرتمند تر از این نیست. بی شک ندا به نمادی برای همبستگی مبدل شده.

هاگتوت تعدادی از شهیدانی را که در طول تاریخ به گسترده شدن جنبش های سیاسی کمک نموده اند نام می برد. هورست وسل برای نازی های آلمان. چه گوارا برای انقلاب کوبا و خوزه آنتونیو برای فالانژیست های اسپانیا. شهیدان پدیده جالبی برای پژوهش هستند.

پرفسور وم از همان انستیتو معتقد است که ندا نقش تعیین کننده ای در ایران ندارد. او می گوید: اگر چه شهید در بخشی از اسلام جایگاه مهمی دارد و ندا هم بی شک این نقش را ایفا می کند، اما نه در کوتاه مدت. او می افزاید که این بحران به دو سو می تواند سمت گیری کند. نخست این که خامنه ای جنبش را با شدت سرکوب کند و دوم این که همایش ها با شدت زیادتری دنبال شوند و عقب نشینی سران حکومت را در پی داشته باشند. قدرت خامنه ای به این مشروط است که بتواند نظامیان را در کنار خود حفظ کند. او نشانه هایی از شک و تردید در میان نظامیان را دیده و آن را دنباله دو دسته گی میان رهبران حکومت می داند. ما در وضعیت ناشناخته ای قرار گرفته ایم که می تواند رویدادهای زیادی در آن رخ دهد. پیش بینی آینده سخت است، اما فکر می کنم در پایان حکومت قدرت را به دست می گیرد.

0 Comments:

Post a Comment




 

این جا | @